Fons 01 - ARXIU PERSONAL DE FERNANDO RUBIÓ I TUDURÍ

Carta emesa de Fernando Rubió a Enrique Rubió Boada Carta emesa de Fernando Rubió Tudurí a Enrique Rubió Boada. Carta emesa de Fernando Rubió Tudurí a Enrique Rubió Boada Carta emesa de Fernando Rubió Tudurí a Jean Lanctot Carta emesa per Fernando Rubió Tudurí als seus pares Carta emesa per Fernando Rubió Tudurí a Raúl Roviralta Astoul Postal de Fernando Rubió Tudurí a Francesc Domingo Carta emesa per Fernando Rubió Tudurí a Francesc Domingo Carta emesa per Fernando Rubió Tudurí a Emilio Santos Escarze Carta emesa per Fernando Rubió Tudurí al Sr. Conde los Andes
Resultats 1 a 10 de 1130 Mostra-ho tot
Original Objecte digital not accessible

Àrea d'identificació

Codi de referència

7032. APFRT 01

Títol

ARXIU PERSONAL DE FERNANDO RUBIÓ I TUDURÍ

Data(es)

• 1900 - 1994 (Creació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport

20 metres lineals.
8.000 cartes, suport paper.
5.000 fotografies (positius paper, b/n i color).
1.000 diapositives (plàstic, color)
500 postals.
19 pel·lícules (b/n i color)

Àrea de context

Nom del productor

(1900-1994)

Història biogràfica

Fernando Rubió Tudurí va néixer a Barcelona el 1900 i va morir a Mongofre Nou, Menorca el 1994.
Era el fill petit de l’enginyer militar Mariano Rubió Bellver i de la maonesa Maria Tudurí Monjo. Era un estudiant brillant, que va cursar el batxillerat a l’Institut General Técnic, i les carreres de Farmàcia i Química a la Universitat de Barcelona. Entre 1919 i 1922 va ampliar els seus estudis a l’Institut Pasteur de París, on va ser deixeble del prestigiós investigador Albert Calmette.

L’any 1924 va fundar el Laboratoris Andrómaco a Barcelona, industria farmacèutica que va créixer de forma espectacular fins l’any 1936 que es va declarar la Guerra Civil Espanyola.

Es va casar l’any 1926 amb Mercedes Boada i Basart i van tenir 3 fills, en Fernando, na Mercè i n’Enrique Rubió Boada. Durant aquest anys destaca la intensa activitat professional d’en Fernando, aprofitant aquest èxit per fer realitat un dels seus somnis de joventut: la compra de la finca Mongofra, al nord de l’illa Menorca.

Durant aquest període obre sucursals dels Laboratoris Andrómaco, que es converteixen en una de les primeres multinacionals espanyoles. Les medicines especifiques, creades per ell l’any 1924, en els primitius Laboratoris de la Plaça Central (a prop de la Avinguda Tibidabo de Barcelona) són “Lasa” i “Glefina”, van tenir un gran èxit a nivell mundial.

L’any 1945 es separa definitivament de Mercedes Boada i Baset i un any després, 1946, acabada la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial torna a Espanya, concretament a Mongofre on passa algunes èpoques de l’any.

L’any 1947 comença la seva fructífera labor de mecenatges, finançant la restauració de l’òrgan de l’església Santa María de Maó. L’any 1952 es concedeixen els “Premis Menorca” dotats econòmicament per Fernando Rubió. L’Editorial Destino publica “La mujer nueva” de Carmen Laforet, que ser la guanyadora. Els premis no van tenir continuïtat.

L’any 1971 es casa amb Jaqueline Janet a Menorca. L’any 1985 rep a l’ambaixada espanyola de Paris la “Cruz de la Orden de Isabel la Católica”, l’any següent, 1986, se li concedeix la “Cruz del Mérito Militar con distintivo blanco de primera clase”.

L’any 1987 constitueix la Fundació Rubió Tudurí-Andrómaco a Menorca. L’any 1989 rep la Creu de Sant Jordi i l’any 1992 es anomenat Doctor Honoris Causa per la Universitat de les Illes Balears.

Fernando Rubió Tudurí tenia grans aficions: viatjar al voltant del món, va donar la volta al món diverses vegades, i va realitzar viatges cinegètics a Àfrica Equatorial amb (entre altres) el seu germà gran Nicolau Mª. També li agradava navegar i va ser propietari de diversos iots.

L’ant 2000, de manera pòstuma, l’Ajuntament de Maó el nombra Fill adoptiu de la ciutat, al mateix temps el Consell Insular de Menorca el declara Fill Predilecte de Menorca.

Institució arxivística

Història arxivística

El fons sempre va estar custodiat pel seu productor a la seva residència de Mongofre. A la seva mort, passà a mans de la Fundació Rubió Tudurí-Andrómaco, hereva de tots el seus béns.

La documentació es va començar a recopilar i ordenar a l’any 1998, encara que aquesta tasca es va allarga durant els anys següents. L’any 1999 es va fer el primer tractament arxivístic consistent en crear el quadre de classificació i es van iniciar las tasques arxivístiques de gestió, descripció i conservació de la sèrie de correspondència seguint l’ordre cronològic.

Origen de l'ingrés o de la transferència

El fons va ser traslladat de la casa de Fernando Rubió Tudurí a Mongrofre a les oficines de la Fundació al Claustre del Carme, local 48, l’any 1998.

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut

El fons es pot dividir entre el documents generats per Fernando al llarg de la seva vida (personal i professionalment) i el fons audiovisual, format principalment per fotografies d’àmbit familiar.

Valoració, destrucció i programació

La documentació és de conservació permanent.

Ingressos

No es preveuen increments.

Sistema d'organització

El fons ha estat organitzat d’acord el següent quadre de classificació

Àrea de condicions d'accés i ús

Condicions d'accés

Lliure accés llevat de la documentació sotmesa a la legislació vigent sobre accés i protecció de dades personals.

Condicions de reproducció

Els drets d’explotació han estat cedits a la Fundació Rubió Tudurí-Andrómaco i s’ha convingut que en tot ús públic es farà constar el nom del fons, l’autoria, així com el codi de referència.

Idioma del material

• anglès
  • català
  • espanyol
  • francès

Escriptura dels documents

Nota sobre les llengües i escriptures

Predomina el català i el castellà, però també conté documents en anglès i francès. Manuscrit i mecanoscrit.

Característiques físiques i requeriments tècnics

Per la correcta visualització de les diapositives cal un projector.

Instruments de descripció

Hi ha dos inventaris i un quadre de classificació. Un inventari és de totes les sèries documentals del fons i l’altre de les fotografies.

Àrea de documentació relacionada

Existència i localització dels originals

Els originals es conserven a l’Arxiu de la Fundació Rubió Tudurí-Andrómaco, exceptuant les pel·lícules que es conserven a l’Arxiu d’Imatge i So de Menorca.

Existència i localització de reproduccions

Les reproduccions de les pel·lícules es conserven a l’Arxiu de la Fundació Rubió Tudurí-Andrómaco.

Unitats de descripció relacionades

Descripcions relacionades

Àrea de notes

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Punts d'accés de gènere

Àrea de control de la descripció

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

Regles o convencions

• Norma Internacional General de Descripció Arxivísitca – ISAD(G). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. 2001

Estat d'elaboració

Nivell de detall

Dates de creació revisió eliminació

Febrer 2022

Nota(es) sobre els drets

Règim dels drets d'autor

Sota drets d'autor

Data d'avaluació de l'estat de copyright

2023-01-01

Llei de l'estat aplicable

Nota sobre els drets d'autor

La difusió de la informació descriptiva i de les imatges digitals d’aquest document ha estat autoritzada per la Fundació Rubió Tudurí, titular dels drets de propietat intel·lectual, exclusivament per a ús privat i per a activitats de docència i investigació. En cap cas s’autoritza la seva reproducció amb finalitat lucrativa ni la seva distribució, comunicació pública i transformació per qualsevol mitjà sense autorització expressa i per escrit de la Fundació Rubió Tudurí.

Acció

Difusió

Autorització

Conditional